Ett framgångsrikt förändringsprojekt behöver tre ingredienser; projektledning, sponsorskap och förändringsledning. De bidrar på olika sätt till att projektet når sina mål. Förändringsprojekt där resultatet är beroende av att individer tar sig an förändringen och använder det nya behöver en god förändringsledning.
Tänk dig ett digitaliseringsprojekt. Ni utvecklar ett nytt system som skall ge fördelar och därmed ett bättre resultat. Resultatet blir inte verklighet förrän alla medarbetare fullt ut använder systemet och alla funktioner utifrån hur det var tänkt. Att utveckla systemet är bara det första steget i projektet. Målet nås först när användarna är villiga, motiverade, har kunskap och färdighet att använda systemet och gör det på avsett sätt. Då får man de önskade effekterna. För att komma dit behövs förändringsledning som uppmärksammar det mänskliga perspektivet i förändringen.
Vissa företag betraktar förändringsledning som likställt med kommunikation. De tror att enkelriktad masskommunikation om vad och varför, tillsammans med lite utbildning, är tillräckligt för att klara förändringen.
Men det fångar inte det mänskliga perspektivet. Om man verkligen förstod hur svårt det är att fånga någons uppmärksamhet med masskommunikation, att vinna någons engagemang med en utbildning eller dämpa någons oro med ett tal från CEO, ja då skulle man förstå att det krävs något mer.
Förändringsledning tar sin utgångspunkt i individen. Organisatorisk förändring är inget annat än många individer som var en och behöver gör sin resa. Och varje individs resa är unik.
Här är fem tips för att framgångsrikt involvera individer i ditt förändringsprojekt:
Lars Liljeblad
Senior förändringsledare