Till toppen

Mobil test – Varför ska jag testa på riktiga devices?

 

Smartphone som vi känner den idag, dök upp för knappt 10 år sedan och har på den tiden förändrat våra liv i grunden. Det var också starten på apprevolutionen. Idag är det en självklarhet att ett företag ska ha utvecklat en app. Och där det sker utveckling krävs det test!

På många sätt påminner utmaningarna vid tester av mobilapplikationer om de som finns vid webbtestning, t ex flera olika operativsystem med olika versioner i produktion, olika webbläsare etc.

 

Där det skiljer sig absolut mest och det som är en av de största utmaningarna är antalet olika typer av telefonmodeller som finns på marknaden, då speciellt på Android-sidan. En snabb sökning hos  t ex Elgiganten visar att man hos dem i nuläget kan hitta 56 olika telefoner från Samsung, dock ska tilläggas att flera sökträffarna är samma telefonmodell i olika färger. Bortser man från dessa är det ändå ca 20 olika unika modeller, och detta bara från Samsung. Telefonerna har olika prestanda, skärmstorlek, chipset, kamerakomponent etc. Detta kan ge upphov till buggar som bara uppträder på vissa modeller eller vissa tillverkares telefoner.   

 

Det som ytterligare är en utmaning är att telefontillverkarna gör olika typer av ändringar i operativsystemen för att anpassa funktioner och utseende. Detta kan göra så att något som fungerar bra på t ex en Sony-telefon inte alls fungerar på en One plus, även fast det på pappret har exakt samma operativsystemsversion och i stort sätt samma prestanda. 

 

Att ha ett stort lager med telefoner är inte något alla organisationer kan ha och det finns emulatorer där man kan emulera och testa på en mängd olika devices direkt i datorn, men de ger inte en rättvis bild utan mer en indikation på att saker fungerar. Det börjar också komma molnbaserade test-tjänster där man testar på riktiga devices, detta skulle kunna vara framtiden för device testning. Här är Amazons Device Farm (https://aws.amazon.com/device-farm/) en av de största. Dessa tjänster passar dock inte alla organisationer, då det t ex i många fall kräver att man skickar känslig data till servrar i t ex USA vilket man av olika skäl inte kan eller vill göra.

 

Jag förespråkar att man alltid, speciellt på acceptanstestnivå, ska testa sin appar på verkliga devices och helst så många som möjligt. Det är viktigt att man speciellt i det steget verkligen ”känner” på appen i det forum den kommer leva sitt liv i. Man får då chansen att se hur appen t ex reagerar om man får ett samtal medan appen används, vad som händer när skärmsläckaren går igång, hur den reagerar med andra appar, vad som händer när man installerar en uppdatering av appen etc. Saker som är svåra att återskapa när man använder en emulator. Jag har här tagit fram en topp 3 tips på hur man kan effektivisera sin device testning:

 

  • Enhetsanalyser Gå igenom all tillgängliga data som går att få fram för att få en bild av hur användarbasen ser ut: Vilka telefoner används? Vilka versioner av operativet har dessa telefoner? Vilka versioner av operativsystemet ska vi testa på? Ta fram prio-ordning tillsammans med stakeholders på de telefoner och versioner som appen bör testas på.I dessa analyser bör man även ha med framtidsspaningar för perioden fram till releasen av appen.
  • Inköp eller leasing av devices – Se till att ha så många av de populäraste telefonerna som appen används på som möjligt men se även till att köpa in de nya kommande förväntade toppsäljarna tidigt. Det är även bra att köpa in flera enheter av modeller som är populära. En annan approach kan vara att leasa telefoner för att ständigt få tillgång till nya enheter och enkelt byta enheter som fasas ur sortiment och användargrupper.
  • Uppdateringsstrategi – Absolut viktigaste är att alltid stänga av automatisk uppdatering på alla enheter som används i tester! Sen bör man allmänt vara ganska försiktig i uppdateringarna och se till att följa användarnas beteenden. Dock ska man alltid ha några enheter som har det absolut senaste operativsystemsversionerna.

 

Kontakta oss!

magnus.glifberg@corechange.se
0706-990 863