Kund: Företag inom mode och e-handel
Område: E-handel, Webbanalys
Systemstöd: Google Analytics, Google Tag Manager
Uppdrag: Förbättrad e-handelsanalys med Google Analytics och Google Tag Manager
CoreChange fick i uppdrag att förbättra kundens e-handelsanalys, för att möjliggöra en mer insiktsdriven e-handel och marknadsföring
STEG 1 – Hälsokontroll och setup av Google Analytics
En generell genomgång av Google Analytics-kontot visade brister i dåvarande setup som begränsade analysmöjligheterna och gav missvisande data. Till exempel:
- Spårning av demografiska data och intressekategorier saknades
- Åtgärd: aktiverade funktionen i Google Analytics admin
- IP-filter för exkludering av intern trafik saknades.
- Åtgärd: skapade filter för olika interna IP-nummer i Analytics admin
- Undantagslista för missvisande referrals (vid. redirect-betalningar) saknades
- Åtgärd: la till utesluten hänvisning för betalningsdomänen i Analytics admin
- UTM-taggning av e-post/nyhetsbrev saknades
- Åtgärd: aktiverade/konfigurerade autotaggning i e-postverktyget
- E-handelsspårningen var felaktigt uppsatt och saknade viktiga analysdata
- Åtgärd: ny setup
STEG 2 – Setup förbättrad e-handelsspårning i Google Tag Manager och Google Analytics
Webbanalysen visade tekniska brister och begränsningar i e-handelsspårningen
- Del spårades inte alla transaktioner, vilket gjorde det svårt att bedöma kanalernas konverteringsgrad, lönsamhet och bidrag till försäljning
- Dels saknades utökad spårning för mer avancerad analys av köpbeteendet.
Baserat på detta gjorde CoreChange en setup av förbättrad e-handelsspårning (”enhanced e-commerce”) i Google Tag Manager och Google Analytics. Datan på webbplatsen pushas nu till ett datalager som även kan användas av andra analysverktyg/plattformar.
Kunden kan nu analysera bland annat:
- Köpbeteende
- Konverteringstratten – besök startsida, besök produktsida, lägga till/ta bort produkter i varukorgen, beteende i kassafunktionen samt initierade/övergivna/slutförda köp (transaktioner).
- Och baserat på avhoppen i de olika stegen av tratten kan företaget nu skapa e-handelssegment med remarketing-målgrupper som sen kan bearbetas via Google Ads-kampanjer.
- Ekonomiska resultat
- Produktresultat med data om intäkter och konverteringsfrekvenser för enskilda produkter, snittordervärden, mm.
- Marknadsföringsresultat
- Mäta intern och extern marknadsföring av produkterna, t.ex. rabattkoder/partnerkoder och interna kampanjer såsom visningar, klick och klickfrekvens för interna bannerannonser.
- Produktattribution
- Produktattributionsdata för att förstå vilka produktlistor som leder till konverteringar så att företaget kan optimera sina marknadsföringsinsatser och öka försäljningen.
Resultat
Kundens Google Analytics-konto är nu ett mer tillförlitligt och kraftfullt analysverktyg:
- Möjligt att analysera besökstrafik och konvertering för olika trafikdrivande kanaler för att bedöma deras lönsamhet och utvecklingspotential
- Utökad och mer avancerad analys av både försäljningsdata och köpbeteende
- Nya möjligheter att segmentera och annonsera mot olika e-handelssegment/målgrupper
- Datalager som kan appliceras på och användas av andra analysplattformar
> Läs mer om vi på CoreChange gör inom e-handel.
Vill du veta mer? Kontakta oss på CoreChange!