Till toppen

E-handelsstrategi - svenskt modeföretag

Newhouse är ett svenskt modevarumärke som säljer kläder och accessoarer för kvinnor via egna fysiska butiker, återförsäljare och egen e-handel.

CoreChange fick i uppdrag att ta fram en e-handelsstrategi som visar hur Newhouse kan öka tillväxt och lönsamhet i e-handeln på både kort och lång sikt, samt hur de bör anpassa organisation, processer och systemstöd för att nå uppsatta mål.

I den förstudie som CoreChange nyligen genomförde utvärderades centrala delar av e-handeln med nulägesanalys, omvärldsanalys och rekommendationer för de olika delarna:

  • Vision, Målbild, Vägval 
    • Visionsformulering
    • Övergripande säljmål och KPI:er
    • Strategiska vägval
  • Marknad
    • Geografiska marknader
    • Externa marknadsplatser
  • Försäljning
    • Försäljningsanalys (snittordervärden, returgrader, mm.)
    • Merförsäljning
    • Kunder
  • Webbshop
    • Design
    • Funktionalitet
    • Webbanalys (användarbeteende, konvertering)
  • Erbjudande
    • Marknadsföring och Kundklubb
    • Prissättning och Kampanjer
    • Betalsätt och Leveranssätt
    • Språk/Valutor
    • OMNI-kanalerbjudande
    • Kundtjänst
    • Konkurrenter
  • Interna förutsättningar
    • Lager och returhantering
    • Distribution
    • Inköp och varuförsörjning
    • Organisation
  • IT/systemstöd
    • Systemlandskap/arkitektur
    • ERP och POS
    • E-handelsplattform
  • Projekt-roadmap
    • Aktiviteter
    • Investeringar
    • Tidplan för genomförande
  • Affärskalkyl

Med detta beslutsunderlag kan Newhouse göra en affärsmässig bedömning:

  • Om och När man ska göra e-handelssatsningen
  • Hur denna satsning ska genomföras samt
  • Vad det kan ge i försäljning, kostnader och lönsamhet

CoreChange kommer även vara delaktiga i genomförandet av e-handelsstrategin.

> Läs mer om vi på CoreChange gör inom e-handel.

> Läs mer om Newhouse.

Vill du veta mer? Prata med Andreas Buskas på CoreChange – andreas.buskas@corechange.se.