CoreChange stöttar det svenska modeundret

Att vinstmarginalerna är hårt pressade inom detaljhandeln är ett välkänt faktum. Att effektiva distributions-, transaktions- och kassasystem är själva kärnan i ett välskött detaljhandelsbolag är ett credo inom branschen.  Inom kläd- och modebranschen möts dessa två utmaningar på ett alldeles speciellt sätt – vi köper kläder och mode som aldrig förr – samtidigt kan mindre till medelstora företag dra stor nytta av teknikutvecklingen. Ta e-handeln som exempel, den har gjort det möjligt att med låg initial kostnad sälja nisch-produkter (kollektioner) till specifika målgrupper. Man talar om det svenska modeundret som jag hävdar har både duktiga designers och entreprenörer med teknikförståelse att tacka för att det uppstått. Designers och entreprenörer har lyckats dra nytta av nya kundbeteenden och mönster som uppstått med hjälp av ny digital teknik.

Samtidigt som konkurrensen om kunderna är stenhård och modets nycker oförutsägbara, gör de stora kedjorna offensiva satsningar i sin e-handel. Gemensamt för stora som små aktörer är att e-handels betydelse växer för varje år. Det går inte att driva detaljhandel idag utan en trovärdig plattform för att förena den fysiska butiken med den digitala.

Därför är vi extra glada på CoreChange att vi hjälper modemärken som Acne och NewHouse samt klädkedjor som Indiska med utveckling av deras e-handelsplattformar. De har alla insett behovet av att sömlöst integrera distribution, transaktioner och kanalhantering i ett flöde som gör att vi som kunder i slutändan får de kläder vi vill ha, som vi har sett på ett ställe men kanske föredrar att köpa någon helt annanstans. Det här är digitalisering när den är som bäst, och vi är stolta över att stötta våra kunder med dessa utmaningar och därmed bidra till den digitala transformationen.

Frågor eller funderingar? Prata med Mattias Grönberg på CoreChange.